De vluchtigheid van de social media

06 Dec '12

Uit mijn social media respons en blogstatistieken krijg ik de indruk dat het actief gebruik van social media en het openen en lezen van blogs door de contacten,  waarmee ik al dan niet direct gelinkt ben, niet vanzelfsprekend is, laat staan dat er reacties worden gegeven op de blogs.

Veel waardevolle informatie valt daarmee in een diep digitaal ‘zwart gat’, terwijl die daar zeker niet voor bedoeld is.

Ik wijt dat aan de vluchtigheid van de social media en de informatie- en mail overload, waaronder veel prietpraat en advertenties.

Tegelijkertijd proberen de marketing- en social media ‘goeroes’ ons steeds indringerder wijs te maken vooral de social media in te zetten als marketinginstrument. De social media profielen worden bijvoorbeeld steeds professioneler en gelikter gemaakt. Maar ze zorgen ervoor dat iedereen overspoeld wordt met vluchtige informatie en reclameboodschappen uit alle hoeken en gaten van de samenleving en vele gebruikers zullen constateren dat door die vluchtigheid de respons en de pay off zeer mager zijn, zeker in de zakelijke markt.

De invloed van de social media om business te genereren wordt mijns inziens schromelijk overschat en tegelijkertijd overdreven en je ziet ze op zich allemaal impliciet en expliciet afglijden naar ‘reclamezuilen’, ook in de groepsdiscussies. Door de reclame wordt veel omzet gemaakt door……..Linkedin, Twitter, Facebook, niet door jou en mij.

De hamvraag is wat dan wel voor jou en mij werkt. Gewoon terug naar de fysieke netwerkbijeenkomsten en daar elkaar wat meer nadrukkelijk de bal toespelen en elkaar wat gunnen komt in mij op.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Be the change you want to be and implement the change you want to reach. Kees

 

 

Ga terug naar overzicht

27 reacties

  1. Anja
    zondag 9 december 2012 om 13:24:06

    Dag Kees, het enige wat het oplevert is bekendheid, maar doordat de informatie-stroom veel groter wordt, is het overzicht ook minder. Ik zit gericht op Twitter en Linked-in, wat minder gericht op facebook. Het levert in elk geval meer op dan krantenadvertenties. Maar dat ik er nou veel klanten, opdrachten of werk mee binnen haal. Tot op heden ver beneden datgene wat wordt beloofd.

    • Kees
      zondag 9 december 2012 om 22:40:15

      Ha Anja,
      Dank voor je comment. Dolf Bierhuizen rept in zijn comment over een toename van 70% per jaar. Dat kan mijns inziens niet goed gaan. Het is net als mijn ervaring met direct mail bij een grootbank in NL waar ik lang werkte. De eerste mailings die destijds in grote getale werden gestuurd leverden 3% respons op. Enkele jaren later werden we met direct mail overspoeld en was de respons tot een fractie van die 3% teruggelopen. Het is dus nogal een serieus onderwerp dat ik aankaart.

      Mijn vertrouwen is ongebroken! Ik weet zeker dat het universum er voor zorgdraagt dat de positieve energie en de intentie van mijn blogs gevoeld wordt door de ‘juiste’ mensen en dat de wet van de aantrekkingskracht zijn/haar werk doet. In die zin ‘moeten’ de blogs geschreven worden. Ze komen uit hetzelfde universum. Groet. Kees

  2. Anke Bodewes
    zondag 9 december 2012 om 13:57:12

    Ben geneigd om het met je eens te zijn. Ook met nieuwe media moet je selectief zijn en ik sta ook sceptisch t.o. alle oproepen die appelleren aan angst om de boot te missen. Om te kunnen focussen en echte aandacht te kunnen geven is rust en diepgang nodig. Handig dat we ook middelen hebben om snel te scannen wat er in de wereld om ons heen gebeurt maar het is niet mijn keuze om me voortdurend bloot te stellen aan het bombardement van informatie dat 24/7 verkrijgbaar is. En ja, mensen en zeker marketeers zorgen primair voor zichzelf. Niet iets om teleurgesteld over te zijn, meer een constatering. Veel van wat ik spontaan aangeboden krijg, ook jouw berichten, gooi ik weg als de tijd me ontbreekt. Als ik de behoefte voel ga ik op zoek en vind ik meestal wel wat bij me past. En een enkele keer vind ik iets zonder dat ik zocht. Wat me dan prikkelt om verder te kijken en het bericht te lezen kan verschillen. Wil jij al die moeite doen voor die kans? Dat is de vraag die je oprecht aan jezelf kunt stellen. Van mij mag het.
    Groet
    Anke

    • Kees
      zondag 9 december 2012 om 22:33:26

      Dankjewel Anke. Fijne en eerlijke reactie geef je. Wat je zegt sluit naadloos aan bij mijn reacties op de comments aan Nico Cost en Dolf Bierhuizen.

      Mooie vraag stel je. Ja is mijn antwoord. Ik doe die moeite omdat het bij me past, er plezier aan beleef en voorlopig nog niet uitverteld ben. Er volgt dus meer… houd je mailbox in de smiezen…;-). Groeten, Kees

  3. Dolf
    zondag 9 december 2012 om 15:37:58

    Zolang de verschillende data & informatie stromen blijven groeien, met zo’n 70% per jaar, zal de vraag voor onszelf blijven hoe je de “kwaliteit” van de informatie die je zoekt kan vinden in die enorme brij. Blijkbaar vinden mensen de buitenkant van Social media belangrijk. De inhoud van deze container “social media ” is zeer mager en beperkt.
    Maar mensen laten zich graag in zo’n hokje duwen. Vooral marketeers, zoals Anke terecht opmerkt, vinden dit fijn. Echter de echte waarde creatie vindt pas plaats wanneer er tussen twee personen dieper op het onderwerp wordt ingegaan. Dan pas blijkt of iets echt de moeite waard is. Dat gaat veel beter wanneer we elkaar fysiek ontmoeten.

    Je vergroot je kansen om op mooie toevalligheden te stuiten enorm door vertrouwde mensen (en bronnen) te gebruiken en door een slimme combinatie van een paar verschillende social media platforms voor jezelf prive of zakelijk (de combi geloof ik niet in).

    Dus blijft het zaak om je scherp te profileren en tegelijkertijd door je uitingen te laten zien wat jou beweegt om zinvol bezig te zijn en hoe je in deze complexe maatschappij staat.

    • Kees
      zondag 9 december 2012 om 22:22:03

      Hi Dolf. Bedankt voor je comment.
      In een comment op de maatschappij WWN schreef ik nog:

      “Ik denk zomaar dat de fysieke wereld wat opgeschud mag worden/wakkerder mag worden (laat dat laatste nou precies mijn missie zijn) en dat de echte netwerkfunctie uit de mottenballen moet worden gehaald en goed gestofzuigd moet worden.
      Het mag wat mij betreft wel wat duidelijker worden dat we ook allemaal op zoek zijn naar businessopportunities, naast de social talk, het lekkere eten en de kennisoverdracht door de sprekers. Ik mis de ouderwetse kruiwagen wel eens als je begrijpt wat ik bedoel.”

      Ik denk zomaar dat het slim is om hierover eens door te bomen in onze fysieke gremia. groeten, Kees

  4. Nico Cost
    zondag 9 december 2012 om 16:17:50

    Hoi Kees, grappig dat juist deze inhoud mijn interesse wekt om toch eens door te klikken en te lezen. Wel jammer dat je dit onderwerp zelf niet verder hebt uitgediept, althans dat hier niet laat zien. Mijn indruk is ook dat je veel op één hoop gooit en niet duidelijk maakt wie nu welk probleem heeft. Zo kan iedereen het zijne er op los interpreteren, en dat is nu ook precies die leegte die internet en social media kan bieden. Je doet er lekker aan mee ;-). Ik pest je maar hm. Groetjes van Nico.

    • Kees
      zondag 9 december 2012 om 22:17:55

      Dag Nico. Grapjas…;-). Dank voor je comment.
      Het is inderdaad grappig dat je op deze blog reageert.
      Er zijn ook andere blogs van mijn hand die het inzien meer dan waard zijn…

      Terzake…;-)
      Ik heb deze dicussie vorig weekend ook op een paar Linkedin groepen geopend, waaronder een groep met 35000 leden. Goed voor zes reageerders tot nu toe…

      Op een andere groep gaf ik de volgende reactie op een comment.

      “Ik leef zelf in die twee werelden: social media en fysieke netwerken. Met beide heb ik mooie en minder mooie ervaringen.

      Ik ben al jarenlang actief op de social media. Ik was er bijna aan verslaafd en heb het dramatisch teruggeschroefd omdat ik merkte dat het helemaal niet goed voor me is. Ik heb er prachtige contacten en uitwisselingen aan overgehouden en ook vele mensen die mij een goed hart toedragen en die ik een goed hart toedraag. Klanten heb ik er niet van. Wel een overload aan mailtjes….;-).

      Als ik een paar uur weg ben (voor de fysieke netwerkbijeenkomst bijvoorbeeld…..) staan er soms 30 of meer mailtjes in mijn inbox. Als ik twee weken met vakantie ga staan er bij thuiskomst vele honderden mailtjes, ja soms over de duizend, in mijn mailbox en dan heb ik de Linkedindiscussies die ik volg op unfollow staan.

      Dit kan mijns inziens niet lang meer goed gaan, simpelweg omdat mensen er een afkeer van krijgen en niets meer willen lezen, laat staan openen, zeker als de tsunami van reclameboodschappen op de social media zo doorgaat. Aan de andere kant ben ik me ervan bewust dat er een afhankelijkheid is gecreëerd die moeilijk terug te draaien is.” Groeten, Kees

  5. Josien Krosenbrink
    zondag 9 december 2012 om 19:33:33

    Hoi Kees,
    Zelf ben ik ooit (eind 2009) begonnen op LinkedIn en met enige schroom ben ik later ook op Facebook gegaan. Twitter heeft me nooit getrokken. Bij beide media heb ik diverse mensen leren kennen, die op den duur de fysieke stap naar mij toe hebben gemaakt . Gisteren nog kwam hier een stel op bezoek, waarvan de vrouw en ik elkaar al gedurende +/- een jaar enigzins volgen via FB. Het is erg leuk om elkaar dan in levende te ontmoeten ….en ook te merken dat ze via FB ons heeft uitgezocht om een zweethutceremonie voor een groep te laten begeleiden.
    In het begin was er nog wel eens rechtstreekse respons op een advertentie, maar meestal ontstaan de contacten door gewoon uit te wisselen over alledaagse dingen en soms over het werk. Ik heb wel plezier in deze media, ik heb er waardevolle contacten aan opgedaan, die ik anders niet gauw zou vinden. De reden dat ik niet elke blog van je lees, is dat ik al veel te lezen en te schrijven heb. De kop moet me meteen pakken, anders laat ik het voor wat het is. Ik kom je ook op LinkedIn wel tegen, daar waar we elkaar hebben leren kennen ;-).Hartelijke groet, Josien

    • Kees
      zondag 9 december 2012 om 22:08:24

      Dank Josien. Zoals ik schrijf ligt het in de zakelijke markt nog wat complexer of zo je wilt gevoeliger en daar heeft mijns inziens de vluchtigheid nog meer (negatieve) invloed, niet zozeer door desinteresse maar door de overload aan mail en de hoeveelhei trash die zich als een enorme olievlek verspreidt. Groeten, Kees

  6. Wouter van Eldik
    zondag 9 december 2012 om 23:27:54

    “De invloed van de sociale media om business te genereren ……….” daarmee maak je jezelf al een reclamezuil. Sociale media is voor sociaal contact , en dat staat i.h.a. behoorlijk haaks op business genereren……….. Het kan het hoogstens ondersteunen en is een lage drempel als je wat te vertellen hebt (ipv aankondigingen van activiteiten).

    hartgroet

    Wouter

    • Kees
      maandag 10 december 2012 om 16:43:16

      Dag Wouter. Dank voor je comment. We zijn het eens volgens mij. Hartelijke groet, Kees

  7. Herman de Roos
    maandag 10 december 2012 om 00:11:00

    Ik ben het helemaal met je eens Kees.

    • Kees
      maandag 10 december 2012 om 16:43:45

      Mooi Herman. Dank voor je reactie. Altijd leuk! Groet, Kees

  8. Ingrid Rouleaux
    maandag 10 december 2012 om 10:59:37

    Hallo Kees,

    Zonder de sociale media hadden wij elkaar niet ontmoet. Zonder sociale media had ik met de Campagne
    Onze Kinderen zijn de Toekomst , het burgerinitiatief Christoffel Appèl niet zoveel mensen kunnen bereiken.

    Sociale media is vluchtig… al het werk is veel, en inderdaad, lang niet iedereen leest wat je inbrengt…
    dus het is een keuze waar je wel en waar je niet op reageert…

    Mijn verbindingen die eruit voortvloeien zijn niet vluchtig…maar van veel waarde.

    Wat ik mooi vind, is dat drempels verlaagd worden door de hedendaagse verbindingen en we kunnen over veel kennis en informatie beschikken om zodoende een beter beeld van de wereld te krijgen en om zelf beslissingen te kunnen nemen, dus ja…, ondanks dat het ook vele nadelen heeft… ik ben er toch wel blij mee!

    • Kees
      maandag 10 december 2012 om 18:34:38

      Hi Ingrid. Dank voor je enthousiame en je positieve energie. Dat doet me goed en ik heb dat ook zo ervaren tijdens je lezing bij de Verbinding. Ik ben ook blij dat ik jou heb ‘ontmoet’ op de sociale media. Maar het bellen en de ontmoeting in levende lijve voegden de waarde en de warmte toe waar het voor mij om gaat. Groeten, Kees

  9. Koos Overbeeke
    maandag 10 december 2012 om 11:41:22

    Hoi Kees,

    Dit weekend was ik even weg (zaterdag en zondag) en nu op maandagmorgen liggen er 61 mailtjes te wachten terwijl ik ook een volle agenda heb. Ik merk dat ik dan de mailtjes eruit pik van mensen waarmee ik recent nog echt contact heb gehad en de rest even negeer.

    Ik heb ook nog even geturfd. 14 % van de mailtjes zijn persoonlijk aan mij gericht. De rest komt van sites zoals LinkedIn, van collega’s die een mailing verzenden, van guru’s die ik volg (bijvoorbeeld op het gebied van bloggen en gezond denken :-)) en platte reclame die mij weet te vinden. Dan heb ik de spam niet meegerekend want die filtert Norton er al netjes uit.

    Tja, ik denk dat de mensen die voor mij al de overvolle mailbox memoreerden gelijk hebben. Mail is zijn hoogtepunt als communicatiemiddel voorbij. Het is nuttig als distributiekanaal maar het werkt net zo als bij de nailmail van tante Post. Het drukwerk en de reclame gaat direct naar de papierbak en alleen de echt aan mij gerichte post wordtgeopend.

    En dan, soms op een luie zaterdagmorgen open ik toch die weekblaadjes en de reclame en kijk of er nog wat interessants is en regelmatig stoot ik dan op iets dat mijn interesse wekt en vervolgens aanschaf.

    Uit de reacties op jouw discussies en hier op het blog krijg ik de indruk dat het bij veel mensen zo werkt.

    Conclusie: bloggen doe ik (op Outsourcing blog) omdat ik wat te vertellen hebt en zo nu en dan raak ik daar iemand mee die met mijn verhaal echt een zetje krijgt. Als dat gebeurt krijg ik daar meestal een mailtje over en dat maakt mijn dag weer goed of nog beter 🙂

    Dat is inderdaad een ander perspectief dan de internetmarketing guru’s ons voorhouden maar zoals jij zelf al schrijft is er vooral één groep die van die verhalen beter worden. Juist ja, die internetmarketing guru’s. Dat doen ze slim en soms leer ik er ook nog wat van 🙂

    • Kees
      maandag 10 december 2012 om 16:41:36

      Dankjewel Koos. Een mooi aansluitend comment. Fijn dat je tijd hebt gevonden voor deze reactie. Dat voelt goed voor me. Groet, Kees

  10. Josien Krosenbrink
    maandag 10 december 2012 om 14:09:34

    Natuurlijk is er heel veel overbodigs en zijn de fysieke contacten het mooist…. Mee eens ! De vraag is hoe je met nieuwe mensen, die je (nog) niet kent in contact komt…..Dat kan op vele manieren: door zelf iets te organiseren en dat kenbaar te maken ( via nieuwsbrieven, social media, blogs , kranten), door zelf naar evenementen toe te gaan , maar ook door social media kan het begin van een reallife contact ontstaan.
    De kunst is om selectief te zijn in waar je je energie in steekt. Als ik naar de bibliotheek ga (doe ik nog zelden) is er ook een overload aan informatie….ik moet er zelf mijn weg in vinden naar die informatie die bij mij past en die mij verrijkt en de rest laten voor wat het is.
    Als ik kranten of tijdschriften lees idem dito. In de bieb maakte ik soms een praatje met iemand, dat doe ik nu ook.
    De vorm is anders en het gevaar waarvoor je m.i. moet waken is dat je alléén nog via het scherm communiceert en het echte contact vermijdt.

    Dan heb ik nog kritische vraag Kees : Hoe persoonlijk is jouw – aan mij als “Beste Josien” gerichte – mail over je blogs ? Ik heb sterk het idee dat dat bericht via een programma met 1 druk op de knop, naar al je contacten gaat, waarbij ze met hun eigen voornaam worden aangesproken. Praktisch, handig, en het ziet er persoonlijk uit, maar het is m.i. niet persoonlijker dan de media waar je moeite mee hebt. Zo krijg ik soms ook reclame enveloppen in de bus met op de buitenzijde met grote letters “beste mevrouw Krosenbrink” en dan de een of andere verkooppraat of dat ik een prijs gewonnen zou hebben. En dan heb ik nog een vraag : Met welk doel schrijf je blogs ? hartelijke groet, Josien

    • Kees
      maandag 10 december 2012 om 15:40:09

      Hi Josien.
      Een tweede comment. Mooi. Bedankt.
      Voor een reactie op het eerste gedeelte verwijs ik gemakshalve naar hetgeen ik hierboven aan Nico Cost schreef.

      Mijn intentie met deze blog is niet over te brengen dat ik moeite heb met social media op zich. In tegendeel. Ik heb het over het intense en in mijn ogen regelmatige oneigenlijke gebruik ervan.

      Voor wat betreft je vragen in het tweede deel. Inderdaad nogal kritisch en retorisch, althans je eerste. Ik zou steeds minimaal veertien dagen nodig hebben om eenieder een persoonlijke mailtje te schrijven en dan zou de tekst waarschijnlijk veel lijken op hetgeen ik nu via de mailverspreider verstuur en ook dat kost nog veel tijd. Dat het via zo’n verspreider gaat kan niemand ontgaan, want dat staat onderaan iedere mail.

      Het persoonlijke begint voor mij vooral met het feit dat ik er blij mee ben dat je op mijn e-mail lijst staat en wilt staan, ik met je mag delen waar ik voor sta en dat dat technisch kan door je op je voornaam aan te spreken.

      In het verlengde van mijn werk als coach is het doel van mijn blogs mijn kennis en kunde te delen met anderen. Ik doe mijn best dat in teksten te vervatten die toegevoegde waarde leveren. Dat voel ik als mijn verantwoordelijkheid en ik voldoe ermee aan de morele principes of universele waarden waarover ik geschreven heb in de blog over Boeddha’s en in de vorige blog die handelde over Dienstbaarheid. Hartelijke groet, Kees

  11. Astrid Kleuskens
    maandag 10 december 2012 om 14:59:41

    Hallo Kees,
    Wat mij betreft is het een combi: fysiek netwerken op één en dit ondersteunen met social media. Als ik je niet ontmoet had, had ik deze blog zeker niet gelezen. Aangezien ik me afvraag wat je bezig houdt, welke gedachte je wilt delen, hoe het met je gaat of dat de titel me triggert, lees ik een blog of whatever je wilt delen. De overload hou ik strak in de hand, dat wat ik niet meer wil lezen blok ik meteen voor de toekomst. Je kan namelijk altijd weer wel toegang krijgen als je dat wilt. Het grote voordeel van social media blijft dat je makkelijk kunt zoeken waar je iets over wilt weten en als je wilt zenden kun je een groot bereik hebben. In die kracht geloof ik wel! Ik besteed veel tijd aan de social media, ook beroepsmatig. Ik wil weten wat er speelt, ik wil delen en ik wil feeling houden met mijn netwerk!
    Gegroet,Astrid

    • Kees
      maandag 10 december 2012 om 16:37:56

      Dankjewel voor je comment Astrid. Ik combineer ook in die volgorde. Maar ook bij fysieke netwerkwerken zet ik wel kanttekeningen als het gaat om de echte netwerkfunctie. Die mag wel weer eens meer gaan schitteren vind ik. Groet, Kees

  12. Josien Krosenbrink
    dinsdag 11 december 2012 om 12:08:05

    Dankjewel voor je reactie Kees. Helder.

  13. Hans Oelen
    woensdag 12 december 2012 om 11:00:52

    Dag Kees,
    Voor mij geldt, dat social media een uitermate geschikt middel is om te delen.
    Ik heb een (passief) twitteraccount, ik zit op linkedin en ben daar in diverse groepen actief , ik verstuur periodiek een nieuwsbrief, ik blog en ik schrijf artikelen voor drie grote portals op het gebied van ondernemerschap, sales en persoonlijke ontwikkeling.
    Kennis delen is hierin mijn drijfveer en wanneer ik hier (mooie) reacties op krijg, voelt dat goed.
    Maar laat ik eerlijk zijn, social media vind ik leuk, ik heb er plezier in, bereik veel mensen die ook mij weer bereiken.
    Als je social media wilt laten werken in die zin dat je graag wilt dat er zakelijk rendement uit komt, dan is het niet de media, want dat is hoogstens een middel, het blijft de energie die ik er aan koppel. En die energie wordt bepaald door de -waarom- vraag die Josien heeft uitgesproken.
    Fysieke contacten, netwerkbijeenkomsten, internet, website en social media werken, als je er de juiste energie vanuit de juiste intentie aan koppelt…. en alles wat de vele experts hier over uitdragen, neem ik met een grote korrel zout.
    Het is mijn, jouw en ons aller energie die het doet, met of zonder social media.
    Ik wens jullie allemaal een fijne dag.
    Hans

    • Kees
      woensdag 12 december 2012 om 23:33:48

      Hi Hans, Dank voor je comment. Mooi wat je schrijft.
      Wat je zegt sluit nauw aan bij hetgeen ik (ook) wil overbrengen. In een eerdere reactie aan Anja schreef ik:
      “Mijn vertrouwen is ongebroken! enz.” Daar zal je blij mee zijn denk ik zomaar. Groeten, Kees

  14. Ike
    dinsdag 4 februari 2014 om 11:43:12

    Ik volg diverse bloggers die posts plaatsen over beauty & fashion en die maken natuurlijk ook reclame voor diverse winkels en producten omdat ze dat testen.
    Sommigen zijn ermee groot geworden en verdienen er goed mee. Omdat ze diverse prod. testen en het toegestuurd krijgen ook worden ze voor diverse events uitgenodigd door pr bureau’s etc..
    Bij jou gaat het om iets heel anders en mensen zijn vaak bang dat iets teveel geld kost maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee.
    Kijk hier is nl. niets gratis.
    Je bent goed bezig en ik zal je site voor je op mijn fb en twitter plaatsen.

    • Kees
      donderdag 6 februari 2014 om 17:45:38

      Dank voor je comment Ike. Stel ik zeer op prijs. Investeren in de ontwikkeling van jezelf is heel verstandig. Ik heb dat zelf ook gedaan en doe dat ook zelf, dat weet je wel. Ik ben er rijker, vrijer en gelukkiger door geworden en dan heb ik het niet over geld uiteraard 😉 Groeten, Kees

Geef uw reactie

Westvest 27
3111 BT Schiedam

T 010 - 473 14 44
E keesvanderstelplanet@gmail.com
Terug naar boven
© 2024 Kees van der Stel